רכב במצב טוטאלוס הוא לא חוויה שאנו מאחלים לא לרכב ולא לבעליו. רכב מגיע למצב טוטאלוס, לרוב בעקבות תאונה משמעותית שבה יש פגיעה ברכיבים משמעותיים של הרכב, במיוחד כאלו המשפיעים על רמת הבטיחות.
בתאונה בעוצמה כזו ישנה סבירות שיש גם נפגעים ואנו כמובן מקווים, שאם הגעתם למאמר בכדי להבין מה עושים עם רכב במצב טוטאלוס?, לא הייתם מעורבים בתאונה ואם הייתם אז יצאתם ממנה ללא פגע.
לשמיעה של כל המאמר לנוחות שלכם אנא לחצו על כפתור ההפעלה בצד ימין של נגן זה
אנו קונים לפירוק את כל סוגי הרכבים ✅
מבצעים תשלום הוגן בכל השיטות✅
זמינים 7\24 ✅
שירות אישי על ידי מומחים בעולם הרכבים ✅
שירות בכל רחבי הארץ ✅
ממחזרים רכבים למען הסביבה על ידי גריטת רכבים שמזהמים את הסביבה ✅
טוטאלוס פירוש
המונח טוטאלוס הינו חיבור של שתי מילים מהשפה האנגלית.
טוטאל – total שמשמעותה מוחלט או לגמרי
ולוס – loss שמשמעותה אובדן או אבוד
יחדיו שתי המילים יוצרים את המושג "אובדן מוחלט" או "אבוד לגמרי".
בישראל, המונח לרוב משמש לתיאור מצב כשירות של רכב, אך בפועל, ניתן להשתמש במונח גם לתיאור מצב דומה של מכשירים וציוד אחר ואפילו התנהגויות של בני אדם.
הגדרה של רכב כטוטאלוס
ההגדרה של רכב כטוטאלוס נמצאת תחת התוויה של משרד התחבורה, בהתאם להגדרות התעבורה. בהתאם לכך, טוטאלוס הוא רכב שעקב תאונה נפגע ברמה של פגיעות קשות ברכיבי בטיחות והנזק המוערך הינו בגובה של כ – 60 אחוז (+-) משווי הרכב (לפי מחירון הרכב הנהוג בשוק הרכבים).
לרוב, פגיעות הנחשבות לפגיעות בעלות אופי בטיחותי ומפחיתות את הסיכוי לאפשרות תיקון של הרכב הן פגיעות קשות בגג, הרס של אזור כריות האוויר, מכה קשה במרכז ההגה, עיקום וסדק בשלדה.
ההחלטה על קביעת מצב טוטאלוס נמצאת באחריותו של שמאי רכב מוסמך ומורשה (כלומר שמאי בעל רישיון תקף ממשרד התחבורה).
מה עושים עם רכב טוטאלוס?
רכב שנמצא תחת הגדרת אובדן מוחלט נמכר לקוני רכבים לטובת פירוק חלקים ותהליכי גריטה ומחזור. במידה והרכב נמצא תחת ביטוח מקיף שהופעל על ידי בעליו, הרכב עובר לחזקת חברת הביטוח, הרישיון שלו מבוטל במשרד הרישוי והרכב למעשה מפסיק להיות קיים. במקביל, בעליו של הרכב מקבל החזר של שווי הרכב כפי שהוא שערכו שווה במצב תקין במועד הפגיעה.
רכב שאינו תחת ביטוח או שבעליו החליט לא להפעיל את הביטוח מקיף, בעל הרכב מוכר אותו בעצמו או באמצעות שמאי לקונה רכבים לפירוק ומקבל את התשלום של המכירה בלבד (סופג את שאר אובדן המחיר).
3 דברים שחשוב לדעת על שמאי הרכב וביצוע השמאות
* חברת הביטוח מאפשרת ללקוחות לבחור שמאי להערכת הרכב מתוך רשימת שמאים שהיא עובדת איתם בסוג של הסדר. לצד זאת, היא גם מאפשרת ללקוח לבחור שמאי פרטי לביצוע ההערכת הנזק.
במקרה כזה מומלץ לוודא עם החברה מראש (בתהליך הפוליסה) לגבי כיסוי העלות של שמאי פרטי. ישנן חברות ביטוח שהפוליסה אינה כולל אפשרות כזו או אפשרות עם השתתפות חלקית של הביטוח בעלות ויש גם פוליסות עם כיסוי שמאי פרטי מלא.
* מומלץ להזמין שמאי כמה שיותר מהר לבחון את הרכב. מומלץ שהערכת השמאות תעשה במוסך אליו נגרר הרכב בכדי שהיא תעשה בצורה יסודה ומקיפה בסיוע כלים מקצועיים.
* במרבית המקרים, הערכת השמאות לשווי הרכב (לצורכי החזר לבעל הרכב), תעשה לפי חישוב פרמטרים קבועים כמו, מספר הק"מ, בעלויות, תאונות וכדומה.
במידה והרכב כולל תוספות המשדרגות אותו כמו : מערכת שמע, מיגון, חלונות כהים וכדומה, השמאי לרוב לא יכניס אותם או לעיתים רק חלק מהם לחישוב שווי הרכב.
המלצה – אם ביצעתם שדרוגים לרכב, עדכנו את הביטוח וודאו כי הם נכנסים תחת אחריות הפוליסה (ייתכן וחברת הביטוח תדרוש עבור זה תוספת לביטוח הרגיל).
עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך:
טוטאלוס או תיקון וכל מה שביניהם
לפני שנענה מה עדיף טוטאלוס או תיקון? נסביר קודם למופתעים שמבינכם, מה זאת האפשרות של תיקון רכב טוטאלוס?.
ובכן, בעולם של רכבים לאחר תאונה, יש אפשרות נוספת לצד קביעת רכב טוטאלוס, אפשרות זו שנקראת "אובדן להלכה", היא מצב שבו שווי תיקון הנזק של הרכב נע בטווח שבין 40-60 אחוז (לא מגיע לשווי של טוטאלוס). הערכת נזק כזו למעשה אומרת שהרכב בר תיקון אך מדובר בתיקון עלות יחסית גבוהה.
במקרה שבו רכב הוגדר כאובדן הלכה (הגדרה שרלוונטית בעיקר במקרה שבו חברת הביטוח מעורבת), הרכב נמכר לסוחר מכוניות שצפוי לתקן אותו ולמכור אותו בחזרה כרכב משומש (פעולת התיווך והמכירה נעשית לרוב על ידי השמאי שביצע את ההערכה של אובדן להלכה). בעל הרכב מקבל את התשלום מסוחר הרכבים עבור "שרידי הרכב" ומקבל השלמה של תשלום עד לגובה שווי הרכב לפני התאונה מחברת הביטוח.
הדעות ביחס לאפשרות של אובדן להלכה מעט חלוקות, זאת משום שלכאורה, מרבית המעורבים מרוויחים מההגדרה הזו וכמעט אין מפסידים מעסקה כזו. אך זה רק כמעט ורק לכאורה.
אובדן להלכה – מפסידים ומרוויחים
מרוויחים |
מפסידים |
בעל הרכב – מקבל את מלוא שווי הרכב | קונה הרכב לאחר התיקון – יש מקרים שמוכר הרכב לא מעדכן את הקונה בגילוי נאות שהרכב לאחר שיקום ממצב של אובדן הלכה. |
חברת הביטוח – משלמת פחות כסף כהחזר לבעל הרכב. | ציבור הנהגים בכבישים – ייתכנו רכבים שעברו כבר כמה תאונות ורמת הבטיחות שלהם נמוכה יותר |
המוסך קונה הרכבים – לאחר תיקון מוכר את הרכב כמשומש ברווח | פיקוח על התיקון – הרבה פעמים הרכבים הללו מועברים לתיקון במוסכים בשטחי הרשות הפלסטינית ושם הרכב עובר תיקון ללא פיקוח. במקרה כזה חזרתו לכביש יכולה להיות בעיתיית מבחינת בטיחות.
ישנה תופעה שנקראת "משטובה" שזהו כינוי שהמשטרה נותנת לרכבים שתוקנו בצורה לא חוקית או לא מפוקחת והוחזרו לכבישים ללא אישורי רישוי. |
בקטנה על מצבים של טוטאלוס
- החזר אגרות רישיון רכב – במידה ורכב מוגדר טוטאלוס ולמעשה הרכב מפסיק להתקיים, הינכם זכאים לקבל החזר ממשרד הרישוי עבור תקופת תשלום רישיון הרכב השנתית היחסית שנותרה.
- המחיר שלרוב מקבלים על שרידי רכב טוטאלוס הם עד כ- 10 אחוז משווי הרכב.
- תביעת צד ג' – כאשר אתם לא אשמים בתאונה ומחליטים לתבוע את הצד שפגע בכם, אתם תקבלו מהביטוח של צד ג' את שווי הרכב פחות סכום שקיבלתם ממכירת שרידי הרכב לקונה הרכבים לפירוק.
- במידה ואתם מטפלים ברכב שלכם שהוגדר כטוטאלוס שלא דרך הביטוח, האחריות לדיווח למשרד הרישוי וביצוע פעולת ביטול רישיון הרכב מוטלת עליכם (במידה וזה דרך הביטוח, העניין מטופל על ידי חברת הביטוח או השמאי).
- במרבית חברות הביטוח לאחר תביעת ביטוח תצטרכו להתמודד עם עלייה במחיר הפוליסה בשנה הבאה. מעורבות בתאונה מעלה את רמת הסיכון המוגדרת שלכם כנהגים.
- במידה ובחרתם שמאי פרטי להערכת הנזק ייתכן וחברת הביטוח תסרב לקבל את הממצאים שלו באופן מלא או לחלופין תבקש לבדוק אותם. היו מוכנים לאפשרות של מאבק עם חברת הביטוח.
לסיכום
הגעה למצב של רכב בהגדרת טוטאלוס מחייבת את בעל הרכב להיות מעורב בכל התהליך, לבחור את השמאי המתאים, לקרוא את הדו"ח בעיון, להכיר את המונח של אובדן להלכה והאפשרויות לחיוב ולשלילה שקיימים בו.
התמודדות עם סיטואציית רכב טוטאלוס נוחה יותר שיש ביטוח מקיף, אולם, בהיעדר ביטוח שכזה ההתמודדות עם רכב טוטאלוס הינה מורכבת יותר ובעיקר מוטלת על בעל הרכב, גם מבחינת אובדן שווי וגם מבחינת אחריות לביצוע פעולות הכרחיות.