בכל פעם שתחפשו באינטרנט מה עושים עם רכב ישן? או תעשו חיפוש גוגל בנושא טיפול ברכבים במצב טוטאל לוס או תקולים או ישנים יופיע לכם המושג גריטה.

במאמר הזה נספר לכם כל מה שצריכים להכיר, לדעת ולהבין בנושא של רכבים לגריטה בדגש על גריטת רכב פרטי.

לשמיעה של כל המאמר לנוחות שלכם אנא לחצו על כפתור ההפעלה בצד ימין של נגן זה

מעוניינים לעשות כסף משליחת הרכב לגריטה? או מהרכב שעבר תאונה ולא זז מאז? הגעתם לחברה המקצועית ביותר בתחום שתעזור לכם בכל התהליך!
קונים את כל סוגי הרכבים ולא משנה מה מצב הרכב
תשלום הוגן ונוח בכל שיטות התשלום שיש
עובדים וזמינים לכם כל הזמן – זמינים 7\24
שירות אישי על ידי מומחים בעולם הרכבים
שירות בכל רחבי הארץ
ממחזרים רכבים למען הסביבה על ידי גריטת רכבים שמזהמים את הסביבה

אז למה אתם מחכים? עזרנו כבר לעשרות אלפי לקוחות בכל חלקי הארץ 👱🏼👨🏽

מה זה רכב לגריטה?

מקור המילה גריטה הוא מהשורש ג.ר.ט שמרכיב גם את המילה המוכרת יותר גרוטאה. המילה גרוטאה (ניתן לכתיבה גם כ – גרוטה) מתארת חפץ שיצא מכלל שימוש או משמשת לתיאור תהליך של הפיכת חפץ לכלי ללא שימוש. לרוב נעשה שימוש במונח גריטה עבור מכונות ומכשירי מתכת למיניהם, בעיקר כלפי מכוניות וכלי תחבורה.

גריטת רכב היא פעולה שבה לוקחים רכב (במקרה שלנו) ומבצעים עליו סדרת פעולות שתכליתן להפוך אותו לחסר שימוש לחלוטין זאת על ידי פירוקו לחלקים שונים בהתאם לאופיים. בעידן הטכנולוגי של היום מרבית החלקים של הרכב שמפורקים בגריטה משמשים כחלקי חילוף משומשים וכחומרים למחזור.

גריטה רכב

מה הוא חוק גריטת רכב?

למרבה הפלא, למרות שמדינת ישראל היא אחת המדינות המובילות במספר מכוניות לנפש בעולם, ומדינה שבה ממוצע הגיל של רכב על הכביש הוא 15.5 שנים (לעומת 13-14 שנים בעולם), אין חוק או תקנה בנושא גריטת רכבים (למעט לרכבי דיזל בדגש על כלי תחבורה כבדים).

לצערנו גם העלייה במודעות העולמית לאיכות הסביבה וסכנות זיהום האוויר ממכוניות וכלי תחבורה טרם הובילה לכך שנחקק חוק מקיף בנושא.

התקנה היחידה הקיימת כיום בנושא גריטת רכבים מתייחסת רק לכלי תחבורה המונעים במנוע מסוג דיזל וזאת בהתאם לרמת הזיהום שלהם (מנוע דיזל נחשב למזהם גבוה יותר ממנוע בנזין במיוחד ככל שהוא הולך ומתיישן).

בין השנים 2010 – 2013 הייתה תוכנית של משרד לאיכות הסביבה לעודד גריטת רכבים ישנים ותקולים והמדינה נתנה מענקי גריטה של כ – 3000 ₪ לכל מי שגרט את המכונית שלו. תקציב התוכנית נגמר ולא נמצא תקציב חדש ומאז אין שום תוכנית ממשלתית בנושא.

למה צריך לגרוט רכב ישן?

ללא קשר לקיומו של חוק או אי קיומו של חוק לגריטת רכב, יש הרבה מאד סיבות לחשיבות של גריטת רכב:

  • מניעת הפיכת רכב עומד ולא תקין למפגע סביבתי פולט זיהום, נזילת שמנים, הצטברות של זבל ומקור לחרקים, זוחלים וכל מיני מכרסמים שהופכים אותו לביתם.
  • רכב ישן הנוסע על הכביש במרבית הפעמים יהיה רכב פחות בטיחותי (ישנה עייפות חומר של הרכב), הרכב יהיה חסר מערכות מיגון מתקדמות, לא עבר מבחני ריסוק וללא בנייה מותאמת למצבים בטיחותיים. רכב כזה מסכן את הנוסעים בו ואת האחרים בכביש.
  • רכב ישן צורך יותר דלק ופולט יותר זיהום.
  • חסכון בכסף שכן גם על רכב עומד יש לשלם אגרת רישוי.
  • במכירת רכב לגריטה ולפירוק הבעלים מקבל תשלום כלשהוא.
  • רכב עומד ללא שימוש הנמצא במרחב ציבורי חשוף לקנסות וגרירה על ידי הרשות המקומית בגין היותו מטרד וזיהום ציבורי (על פי חוק שמירת הניקיון).
  • רכב עומד ולא בשימוש יכול להפוך מקור לסכנה לילדים שרואים אותו ולא מתאפקים לשחק בתוכו ויכולים להיפצע ויכול להיות מקור לוונדליזם.
  • במידה והרכב עומד בחנייה ציבורית אז הוא גם מפריע לדיירים אחרים בכך שהוא תופס חנייה שיכולה לשמש רכבים פעילים.

היכנסו למחירון המלא לגריטת רכב ישן

מהם הקריטריונים לגריטת רכב?

רכב בנזין – אין קריטריונים רשמיים שכן אין חוק או תקנה בעניין ולכן ההחלטה היא לגמרי של בעליו של הרכב.

רכב דיזל – בהתאם לתקנה משנת 2018, רכב המונע במנוע דיזל, ישן ומזהם לא יוכל לחדש את רישיונו אלא אם כן יתקין מסנן חלקיקים אשר יצמצם את זיהום האוויר, לחלופין, מי שלא יתקין מסנן יוכל לגרוט את הרכב ולקבל מענק גריטה.

מענקי הגריטה לרכבי דיזל נעים בין 8000 ₪ ל – 13000 ₪.

תנאים נלווים לזכאות למענק גריטה לרכב דיזל:

  • על הרכב להיות טרם מועד הגריטה בעל רישיון רכב בתוקף שנה לפחות.
  • קטגוריית רכבים מסוג M2 + M3 + N3
  • בעת העברתו לגריטה הרכב לא יכול להיות מעוקל או משעובד.
  • על הרכב להגיע בנסיעה למוסך גריטה הנמצא בהסדר עם משרד התחבורה.

רכב לגריטה משרד הרישוי

רכב הנמכר לגריטה הוא רכב שלמעשה נעלם מהעולם, ככזה יש לבטל גם את הרישוי שלו במשרד הרישוי. ללא ביטול הרישוי הרכב יישאר רשום כקיים ויחולו עליו תשלומי אגרת רישוי.

במידה והחלטתם על מכירת הרכב לגריטה, גשו למשרד הרישוי ובצעו פעולה של ביטול רישוי. דעו כי זו פעולה שלא ניתן לבצע באופן מקוון ויש להגיע באופן פיזי למשרד הרישוי אם מסמכי בעלות, ת.ז. ומילוי של טופס בקשת ביטול הרישוי.

איך מוסרים רכבים לגריטה?

מסירת רכב לגריטה נעשית על ידי יצירת קשר עם קונה רכבים לפירוק אשר יתנו לכם מענה לפירוק רכבים הן מבחינת מחיר הוגן לבעל הרכב והן מבחינת מיקסום תהליך הפירוק, תהילך פירוק רכבים יעיל ומקצועי כולל שירותי גרירה של הרכב במידת הצורך ופירוט מלא על כל התהליך אשר מלווה בהצעת מחיר לכל חלק וחלק ברכב שלכם!

שימו לב שטרם מכירה ומסירת הרכב לגריטה, עליכם להוריד את לוחיות הרישוי ולדאוג להוציא אותם מכלל שימוש וכן לגשת למשרד הרישוי ולבצע פעולה של ביטול רישוי הרכב. פעולות אלו הן באחריות הבעל של הרכב ולא של מי שמכרתם לו את הרכב.

מה קורה לאחר שמסרנו את הרכב לגריטה?

הרכב עובר לרשות קונה הרכבים שמתחיל בתהליך הגריטה. בתהליך הגריטה חלקיו של הרכב נבדקים בכדי להפריד בין חלקים שניתנים לשימוש חוזר כחלפים משומשים, לבין חלקים שישלחו למפעלי מחזור פלסטיק או מתכת שם יותכו ויהפכו לחומר בנייה ויצירה.

מה הוא תהליך הגריטה וכיצד הוא מתבצע בפועל?

קונה הרכב מעביר אותו למוסך שברשותו או מוכר אותו למוסך שעוסק במכירת אוטו לפירוק. במוסכי הפירוק ישנו ציוד מתאים לביצוע פעולת הפירוק. העובדים, בעלי המקצוע מתחום הרכב עוברים על הרכב ובוחנים אילו חלקים ניתנים לשימוש חוזר כחלפים משומשים, לעיתים הם מבצעים על חלפים אלו פעולות תיקון, שיפוץ או חידוש. את שאר חלקי הרכב האחרים אשר לא ניתנים לשימוש כחלקים מפרידים לפי סוג החומר ומוכרים למפעלי מחזור כשאר התהליך הנפוץ ביותר בתחום הוא מכירת רכב לברזל לפי משקל זוהי  גם האפשרות היחידה במצבים שבהם הרכב עבר תאונה ולא ניתן להשתמש במרבית או ברוב החלקים שלו כחלקי חילוף לרכבים אחרים מאותו החברה והדגם שלו.

היכנסו למדריך המלא שלנו למכירת רכב לחלקים

מה הם הסכנות במכירת רכב לסוחר רכבים לא מוכר?

כולנו רואים כשאנחנו עומדים ברמזורים, שלטים קטנים שהודבקו על גדרות הפרדה ושכתוב עליהם, "קונה רכבים לפירוק" או משהו דומה. בלי לפגוע בזכותם של תולי השלטים לעיסוק ולעבודה, מומלץ למכור רכב לגריטה לבעל עסק מוכר ואמין בתחום. אמינות ניתן לבדוק בכך שלבעל העסק יש אתר אינטרנט פעיל, מוסך, מגרש פירוק מכוניות, לוודא בשיחה המקדימה עימו שהוא נותן אישור אסמכתא לביצוע קניית הרכב. מכירת הרכב לסוחר שאינו מוכר וללא בדיקת אמינות יכולה להוביל לכך שהרכב לא באמת יפורק אלא ישופץ ויתוקן וייעשה בו שימוש למטרות פליליות ואף לפיגועים.

משטרת ישראל מכירה תופעה שנקראת "משטובה" (בערבית משמעות המילה היא "מחוק"), מדובר ברכבים לפירוק שהגיעו לשטחי יהודה ושומרון ובמקום להיות מפורקים מתוקנים ונוסעים בהם למטרות פיגועים.

למדריך המלא והמפורט שלנו על מכירת רכב לפירוק מה צריך לדעת

איך מעבירים בפועל רכב לגריטה?

ניתן לנסוע עם הרכב בעצמכם למוסך או למגרש פירוק רכבים או שהחברה עימם יצרתם קשר למכירת הרכב לפירוק מגיעה עם גרר ולוקחת את הרכב מכם.

האם בכדי לעסוק בגריטת רכב צריך אישור כלשהוא?

בעבר כאשר המדינה עודדה גריטת רכבים והייתה מעורבות היא הגדירה מוסכים מסוימים כמורשי גריטה. מוסכים אלו נדרשו לעמוד בכללים ותקנות שקבעה המדינה. כיום (למעט כאמור ברכבי דיזל), אין צורך באישור לעסוק בגריטה. אם זאת מומלץ למכור את הרכב לגריטה לחברת פירוק או מוסך מוכר ולא לקונה פרטי שאין מאחורי ידע מוכר שניתן לראות.

לסיכום

גריטת רכב היא פעולה נכונה, חשובה ומשמעותית התורמת לכלל המעורבים הישירים והעקיפים. בעל הרכב נפטר מהצרה הזו ואף מקבל עליה תשלום, קונה הרכב מרוויח כסף על ידי מכירת החלקים, אנשים הקונים חלקים משומשים תורמים לצמצום תהליכי יצור, זיהום ופסולת ואיכות הסביבה מרוויחה בזכות תהליכי מחזור וצמצום זיהום.

נותר לכולנו לקוות שמדינת ישראל תשכיל לחדש את התוכנית לעידוד גריטה, בדרך זו הנושא יהיה מפוקח, בעלי הרכבים יקבלו תשלום ראוי וכל הסביבה תרוויח יותר.

שאלות נפוצות

גריטה היא פעולה פירוק רכב שנעשית לרוב במוסך מוכר או עסק שזה תחום עיסוקו ואילו פירוק פרטי היא פעולת פירוק שנעשית על ידי הבעלים של הרכב. בכדי שפעולת הפירוק תהיה מיטבית מבחינת ניצול החומר שממנו מורכב הרכב מומלץ שהיא תעשה על ידי בעלי מקצוע, ידע ומכשור מתאים.
המחיר שניתן לקבל על מכירת רכב בנזין לגריטה אינו מחיר קבוע אלא מחיר שנקבע על בסיס נתוני הרכב (גיל ודגם), מצבו המכאני, כמות החלקים שניתן להשתמש בהם כחלפים. מכיוון שמדובר בשוק ללא פיקוח שמושפע מתחרות מומלץ לבדוק כמה הצעות מעסקים הקונים רכבים לגריטה ולבחור את העסקה הטובה ביותר עבורכם. לרוב המחירים ינוע בין 200 ₪ לאלפי שקלים (עד 4000-5000 ₪).
כאמור תחום הגריטה הוא תחום מתפתח בישראל ובעולם, וכיום מועברים לגריטה רוב סוגי כלי התחבורה שיצאו משירות פעיל, כלי דו גלגליים, כלי תחבורה גדולים, מטוסים, אוניות, רכבות וקרונות וכדומה.