המדריך המלא והמפורט להעברת בעלות רכב באינטרנט

מכירת רכבים היא אחד מהשווקים הוותיקים ביותר בעידן המודרני שהחל במאה העשרים. עוד מהימים בהם מכונית נחשבה למותרות ולעשירים בלבד ועד לימינו, בהם ניתן למצוא מכוניות בכל טווחי המחירים וללא מעט משפחות אף יש יותר ממכונית אחת.

הגיוון בסוגי המכוניות, במחיר הקנייה, באפשרויות המימון והרכישה, יצרו שוק פעיל מאד של מכירת מכוניות משומשות גם בשוק הפרטי וגם בשוק העסקי.

באמצע שנת 2021 מדינת ישראל, הצטרפה למספר מדינות מודרניות אחרות והחלה לאפשר ביצוע העברת בעלות על מכוניות באופן מקוון (לצד מספר מגבלות ותנאים). כלומר, אפשרות לבצע העברת בעלות (שיא תהליך המכירה/קנייה) של המכונית מהמוכר לקונה, ללא צורך בהגעה פיזית לסניף דואר או למשרד הרישוי כפי שהיה נהוג עד כה. תהליך ייעול משמעותי שחוסך הרבה זמן וגם קצת כסף.

לשמיעה של כל המאמר לנוחות שלכם אנא לחצו על כפתור ההפעלה בצד ימין של נגן זה

העברת בעלות לכל סוגי הרכבים והכל תחת אותה החברה!
מבצעים תשלום הוגן בכל שיטות
 זמינים 7\24
שירות אישי על ידי מומחים בעולם הרכבים
שירות בכל רחבי הארץ

העברת בעלות באינטרנט

לפניכם המדריך המלא על העברת בעלות רכב באינטרנט

הערה: העברת בעלות רכב באופן מקוון אינה במקום אפשרות ביצוע ההעברת בעלות שהייתה נהוגה עד כה בסניפי הדואר או במשרד הרישוי. אפשרויות אלו עדיין קיימות, למעשה הביצוע המקוון הוא עוד אפשרות.

המלצה: תהליך העברת הבעלות באופן מקוון הוא יחסית פשוט והמידע באתר הממשלתי מופיע בכתב קריא וברור. אם זאת, מומלץ קודם לקרוא עד הסוף את המדריך ורק לאחר מכן להתחיל את התהליך המקוון.

האינטרנט הוא מקום גדול איפה העברת בעלות רכב מתבצעת?

פעולה העברת הבעלות מתבצעת באתר הממשלתי ((gov.il הכולל מידע ושירותים של כלל משרדי הממשלה, ניתן להגיע לאתר ולדף ביצוע העברת הבעלות כאן.

תנאי הכרחי לביצוע העברת הבעלות הוא להיות רשומים (בעלי חשבון) לאזור האישי. תהליך הרישום למי שטרם נרשמו הוא תהליך יחסית פשוט שניתן לביצוע באופן מקוון וכולל כמה שלבים. דף התחלת תהליך הרישום לאתר ממשלתי ניתן למצוא כאן (ניתן גם למצוא סרטונים מקוונים ברשת על תהליך ביצוע הרישום).

לידיעתכם, לאחר הרישום תוכלו לראות מידע רב הקשור להתנהלות פיננסית שלכם, ביחס לקרנות פנסיה והשתלמות, ביטוחים וכדומה).

שלבי תהליך הרישום

שלב 1 – הכנסת פרטים מזהים

שלב 2 – זיהוי באמצעות שני פרטי זיהוי מבין ארבעת האפשריים: כרטיס אשראי בנקאי (לא ייעשה בו שימוש), דרכון ישראלי, מספר טלפון כפי שמופיע בקופת החולים, שימוש בכרטיס חכם לבעלי תעודת זהות ביומטרית.

שלב 3 – מענה לשתי שאלות אישיות הנלקחות מתוך מאגרי מידע בסיסים שיש למדינה על הנרשם (למשל, פרטים על רכב או קופת חולים או פנסיה).

בסיום שלב 3, תקבלו שם משתמש וסיסמא איתה תוכלו להיכנס לאזור האישי. מדינת ישראל מבטיחה שהאתר מוגן ברמה הכי גבוהה שיש והמידע שלכם מאובטח.

חשוב מאד! העברת בעלות רכב בין מוכר לקונה מחייבת ששניהם יהיו רשומים במערכת וכי שניהם יהיו מחוברים באופן מקוון ובאותו הזמן לאזור האישי. יש פרק זמן מוקצב של עשר דקות חלון זמן לביצוע ההעברת הבעלות מרגע האישור של הקונה באתר.

העברת בעלות רכב אונליין – תנאים והגבלות

המערכת להעברה מקוונת, פועלת כשנתיים וכרגע היא מותאמת לסוגים מסוימים של העברות בעלות ולא לכל הצרכים הקיימים בעניין. בעתיד השירות ככל הנראה יתרחב ויכלול יותר אפשרויות.

תנאים והגבלות להעברת בעלות באופן מקוון

  • העברת בעלות יכולה להתבצע (בשלב זה) רק עבור מכוניות פרטיות וכלים דו גלגליים (אופנועים).
  • העברת הבעלות יכולה להתבצע גם עבור רכב פרטי וגם עבור רכב חברה
  • על המוכר להיות הבעלים היחיד על הרכב ועל הקונה להיות הבעלים היחיד הצפוי על הרכב. כלומר, מבחינת המוכר, רכב הרשום על שני אנשים כבעליו (כולל בני זוג) לא יהיה ניתן לבצע העברת בעלות מקוונת. במקביל, קונה הרכב לא יכול לרשום עוד מישהו יחד אתו כבעלים על הרכב שרוכש. (הוספת בעלות יכולה להתבצע במשרד הרישוי).

במקרה שיש יותר מבעלים אחד לרכב, העברת הבעלות יכולה להתבצע בסניף דואר ישראל.

  • נדרש רישיון רכב בתוקף (אגרת רישוי שולמה) ומבחן רישוי (טסט) בתוקף. במידה ואלו לא קיימים ההעברה יכולה להתבצע רק במשרדי משרד הרישוי.
  • לא ניתן לבצע העברת בעלות מקוונת עבור רכב שקיים כנגדו עיקול או שעבוד. על בעליו לטפל בהסרת העיקול.
  • לא ניתן לבצע העברת בעלות מקוונת לרכב שנעשה בו שימוש בעל אופי ציבורי, כמו: מונית, רכבי תיירות שונים. במקרה כזה העברת הבעלות יכולה להתבצע במשרד הרישוי.
  • לא ניתן לבצע העברת הבעלות של רכב שיש עליו מגבלות מטעם רשויות אכיפה במדינה (כמו, רכב בעל עניין למשטרה). על המוכר לפנות לרשות שהטילה את ההגבלה ולטפל בעניין.
  • לא ניתן לבצע העברת בעלות מקוונת על רכב שנמצא תחת קריאה לבדיקה עקב התראת יצרן.

טופס העברת בעלות רכב

בביצוע פעולת העברת בעלות מקוונת משתמשים בטופס אלקטרוני המורכב מסדרה פעולות באתר הממשלתי. טופס זה למעשה מחליף את הטופס שעושים בו שימוש בסניף הדואר. בסיום העברת הבעלות המקוונת, לקונה הרכב (מקבל הבעלות), יש אפשרות לבצע הדפסה של רישיון הרכב שכעת מעודכן תחת הבעלות שלו. הרישיון יופיע באזור האישי, תחת כפתור רישיון רכב.

עוד נושאים שיכולים לעניין אתכם :

רכבים לגריטה

רכבים אחרי תאונה למכירה

מסירת רכב לגריטה

שלבי פעולת העברת הבעלות באתר הממשלתי

שלב 1 – שני הצדדים נכנסים יחדיו לאזור האישי (ניתן לעשות זאת כשהם נמצאים אחד ליד השני באמצעות מכשיר דיגיטלי עם גישה לאינטרנט וגם כשהם רחוקים אחד מהשני ומקושרים טלפונית).

שלב 2 – הפעולה מתחילה מצידו של המוכר.

מוכר: לוחץ על כפתור "רישיון רכב", לאחר מכן בוחר את הרכב המופיע שרשום על שמו באופן מלא. בסיום מאשר בלחיצה על כפתור "העברת בעלות".

מופיע אייקון שכתוב עליו "להתחיל את תהליך ההעברת הבעלות", לאחר לחיצה מתבקשים להזין את פרטי הקונה (יש להצטייד מראש בפרטי הזיהוי שלו).

בסיום, לוחצים על הכפתור "פנייה לקונה".

שלב 3 – סיום שלב 2 העביר את המשך התהליך לידיו של הקונה. כעת, הקונה יכול לראות את כל הפרטים על הרכב ואת הפרטים שלו כפי שהוזנו על ידי המוכר. על הקונה לוודא שזה אכן הרכב ושאלו פרטיו. הקונה יכול לבדוק שאין על הרכב בעלויות אחרות (מופיע ברישיון הרכב).

בשלב זה לקונה יש שתי אפשרויות המופיעות באמצעות שני כפתורים שונים

  • "אינני רוצה לבצע העברת בעלות" – במידה והחליט להתחרט מסיבה כזו או אחרת, לחיצה על הכפתור מבטלת את כל התהליך.
  • "פרטי רכב והמשך תהליך הקנייה" – כפתור זה מאשר את העסקה מצידו של הקונה וכן את כל הפרטים שהמוכר הזין בשלב הקודם.

שלב 4 – לאחר שהקונה לחץ על הכפתור המאשר את הקנייה של הרכב, מקבל המוכר הודעת אישור על כך שהרכב נקנה באזור האישי שלו. כעת, כל מה שנותר לעשות הוא לשלם את אגרת המכירה, כאשר למוכר מופיעות שתי אפשרויות על המסך:

  • לשלם אגרה ובכך להשלים סופית את תהליך המכירה
  • לבטל את המכירה ואת העברת הבעלות

שימו לב! מרגע שהקונה אישר את המכירה ועל המוכר להחליט אם להמשיך בתהליך על ידי שילום אגרה או לבטל את כל העסקה, עומדות לרשותו עשר דקות בלבד לביצוע התשלום. מומלץ להיערך מראש עם כרטיס אשראי.

העברת בעלות רכב מחיר

כאמור, פעולת ההעברת הבעלות המקוונת אינה פוטרת את חובת תשלום אגרת העברת הבעלות. אגרה זו משולמת בכל אחת משיטות העברת הבעלות, אך בפעולת ההעברה המקוונת המחיר מופחת.

  • האגרה לתהליך המקוון מתבצעת מתוך האזור האישי במהלך פרק הזמן הנתון לביצוע כלל פעולת העברת הבעלות.
  • האגרה משולמת על ידי המוכר ובאופן דיגיטלי (כרטיס אשראי). אם כי אין בכך משום קביעת כי האגרה חלה על המוכר. בין צדדי העסקה, המוכר והקונה יכול להתגבש הסכם אחר ביחס למי משלם את אגרת ההעברה.
  • מחיר האגרה באופן מקוון עבור רכב פרטי הוא 206 ₪ (219 ₪ בדואר) ו – 61 ₪ עבור רכב דו גלגלי (74 ₪ בדואר).

ביטול העברת בעלות רכב

באופן עקרוני משרד התחבורה מאפשר ביטול מכירת רכב וביטול העברת בעלות אך בכפוף לתנאים ומגבלות, כאשר יש הפרדה בין אדם פרטי לבין סוחר.

תנאים נדרשים אצל אדם בפרטי שמכר או קנה רכב בכדי להגיש בקשה ביטול:

  • המוכר ביצע העברת בעלות על הרכב הלא נכון (יש ברשותו כמה רכבים)
  • המוכר עשה העברת בעלות חוזרת על שמו
  • המוכר עשה העברת בעלות נוספת על הרכב הנכון לשמו של הקונה.
  • כלל הפעולות הללו נעשו בפרק זמן של לא יותר מ 24 שעות מהפעולה הראשונה.

תנאים נדרשים אצל סוחר רכב בכדי להגיש בקשה ביטול:

  • טעות במכירת הרכב הנכון
  • בוצעו 3 פעולות של העברת בעלות בתוך פרק זמן של 24 שעות עם אותו צד רוכש. פעולה של העברה מרישיון הסוחר לשם הרכוש, פעולה של החזרת הבעלות משמו של הרכוש לפרטיו של הסוחר ופעולה של העברת בעלות של רכב אחר משמו של הסוחר לאותו רכוש שהיה מעורב בשתי הפעולות הקודמות.

הערה 1: לא מתבצע החזרה של תשלום אגרה במקרה שפעולת הבעלות אכן התבטלה.

הערה 1 : את הבקשה לביטול ההעברת הבעלות מבצעים באמצעות שליחת מייל למנהלת תחום תיאום נהלים ורישוי במשרד התחבורה בכתובת המייל: [email protected]

משרד הרישוי העברת בעלות

ישנם מצבים בהם לא ניתן לבצע העברת בעלות בדואר או באופן מקוון, במצבים אלו ועבור פעולות אלו יש לגשת לסניף משרד הרישוי

  • רכב שרישיון הרכב שלו אינו בתקוף מעל תקופה של 3 חודשים
  • רכב שיש לו מגבלה מאחת מרשויות האכיפה במדינה (ולאחר ביטול המגבלה)
  • רכב שיש לגביו קריאה כוללת (recall) מטעם היצרן לבדיקה
  • רכב המשמש לסוגי הסעה כמו מונית וכמו רכבי תיור
  • רישום אחד מבני הזוג כשותף בבעלות על הרכב
  • רכב הקשור לרכישה סביב ירושה או ששיש צורך בהעברת הבעלות לשמו של מנהל העיזבון

העברת בעלות רכב בדואר

העברת הבעלות יכולה להתבצע בדואר גם עבור התנאים המאושרים לביצוע העברה מקוונת אך יש מצבים שבהם הפעולה יכולה להתבצע רק בסניפי דואר

  • לרכב הנמכר יש יותר מבעלים אחד הרשום עליו
  • אין הגבלות ושעבודים על הרכב

ייפוי כוח להעברת בעלות רכב

הרלוונטיות של ייפויי כוח קיימת רק לפעולות המתבצעות בסניפי דואר או במשרד הרישוי. אין צורך בייפוי כוח בהעברת בעלות מקוונת שכן הפעולה יכולה להיעשות על ידי כל אחד שקיבל את .

מה צריך להעברת בעלות רכב?

לפני בכלל העברת הבעלות המקוונות, טוב ייעשו הקונה והרוכש בפגישתם, תהליכי זיהוי הדדיים. הצגת תעודות זהות (מומלץ שכל צד יצלם את תעודת הזהות של האחר, בכל מקרה אלו פרטים שיופיעו אחר כך בתהליך המקוון וטוב שיהיו לצורך בדיקה), רישיון רכב, רישיון נהיגה (במידה ויש רלוונטיות).

לעיתים מומלץ לחתום על סוג של זיכרון דברים המשמר את ההסכמות של המכירה עד לביצוע המכירה בפועל.

בהעברת בעלות מקוונת כל צד צריך שיהיה לו את פרטיו של הצד האחר שיכול לבדוק שהמידע שמופיע באתר נכון. מעבר לכך אין צורך במסמכים כלשהם.

העברת בעלות באינטרנט

 

סיכום

אין ספק שהתפתחות הטכנולוגיה מקלה במרחבים רבים על ההתנהלות היומיומית שלנו. העברת בעלות לרכב פרטי ודו גלגלי באופן מקוון חוסכת הרבה מאד זמן לצדדים ובמקביל מקלה על העומס בסניפי הדואר ומפנה אותם לשירותים אחרים.

התהליך המקוון אינו מושלם ויש בו לא מעט מקבלות, אך ביחס לפעולות שכן ניתן לבצע, מדובר בתהליך נוח לביצוע. ככל שיש קושי, ניתן לפנות לקבלת תמיכה והסבר במשרד הרישוי.

שאלות נפוצות

אין אפשרות לבצע העברת בעלות מקוונת לרכב ללא טסט. במקרה של רכב ללא טסט בתוקף, יש לפנות למשרד הרישוי.
תחילה יש לדעת כי החוק קובע כי, כל מי שמתחת לגיל 18 נחשב כקטין ולכן במקרה של צורך ברישום בעלות קטין על רכב או העברת בעלות מקטין, הפעולה צריכה להיעשות באמצעות ההורה או אפוטרופוס (במידה ואין הורה). בביצוע פעולה על ידי הורה – יש צורך בתעודת זיהוי מקורית של ההורה ומכתב המאשר את הפעולה. בביצוע הפעולה על ידי אפוטרופוס שמונה על ידי בית משפט – יש צרוך בצו המינוי, תעודת זהות מקורית של האפוטרופוס ואת הסכמתו לפעולה. ברישום רכב על ידי אפוטרופוס, פרטיו יופיעו בקובץ רישיון הרכב.
אין הבדל בין השניים. פעולת ההעברת הבעלות המקוונת מתייחסת לשני סוגי כלי התחבורה. בשלב תחילת התהליך שמבצע המוכר באופן מקוון, עליו לבחור את כלי התחבורה שמבקש לבצע עבורו העברת בעלות (במידה ויש כמה כלי תחבורה על שמו). ההבדל נמצא  בסכום האגרה שיש לבצע כחלק מסיים ומאשר את תהליך העברת הבעלות.