כלל יסוד במסחר הוא: משהו חדש, שווה ערך יותר ממשהו זהה לו אך ישן. במילים אחרות, ככל שמשהו חדש מתיישן השווי שלו יורד. לכלל הזה, אין יוצאים מהכלל ואם יש, הם חריגים ביותר וקרוב לוודאי שמדובר בתופעה זמנית בעקבות שינוי כלשהוא שהתרחש בשוק ההיצע והביקוש.

בעקבות כלל יסוד זה, התפתחו שיטות לחשב את השווי המעודכן של מוצרים שאינם חדשים (מחירונים). השיטות מנסות להתבסס על פרמטרים ברורים, מוכרים, בכדי שיהיה תהליך מוסדר ולא רק מבוסס על כוחות השוק.

רכבים הם אחד המוצרים הפעילים ביותר בשוק המסחר ובעקבות כך נוצרו מספר מחירוני רכב, דרכם מתמחרים שווי של רכב משומש.

למרות השימוש בכללים ומספרים יחסית קבועים, צריך לזכור כי המחירון בסופו של דבר הוא המלצה לקונה ולמוכר ולא מחייב דבר.

לשמיעה של כל המאמר לנוחות שלכם אנא לחצו על כפתור ההפעלה בצד ימין של נגן זה

שירות לכל סוגי הרכבים והכל תחת אותה החברה!
תשלום הוגן שיטות התשלום
עובדים וזמינים לכם כל הזמן 7\24
שירות אישי על ידי מומחים בעולם הרכבים

ירידת ערך רכב

מה זה ירידת ערך ברכב? ומתי היא מתרחשת?

ירידת ערך היא תהליך שינוי בשווי הרכב, המתבצע בפועל רק כאשר הרכב מוצע למכירה. לכאורה, הירידה מתבצעת כל שנה, אך עד שהרכב לא מוצע למכירה, הירידה מתקיימת על הנייר בלבד.

קצב ירידת ערך הרכב, נע לפחות בהתחלה בסוג של קפיצה. מחדש לישן קפיצת ירידת ערך גבוהה יותר מאשר ירידת ערך מישן ליותר ישן.

הסיבות לירידת ערך לרכב

  • דגמים חדשים – בכל שנה יוצאים דגמים ומודלים של רכבים הכוללים שינויים פנימיים וחיצוניים, שיפורי טכנולוגיה מתקדמת יותר מהדגם הקודם וזה הופך את הדגמים החדשים לעדיפים יותר.
  • בלאי טבעי – רכיבים הנמצאים בשימוש ברכב מתבלים כדרכם של דברים. ככל, שמשך השימוש ברכב ארוך יותר, הרכיבים פעילים יותר ורמת הבלאי גבוה יותר ומועד ההחלפה שלהם קרוב יותר. כמות הק"מ שהרכב עשה, נכללת אף היא בהשפעה על הבלאי.
  • בעלות על הרכב – הנחת ייסוד היא, שבעל הרכב הוא זה הדואג לרכב מבחינת אופן הנהיגה, טיפולים ובכלל אחזקה ושמירה. ככל שרכב עובר בין יותר בעלים, רמת הטיפול והשמירה משתנה וקשה להאריכה או לנהל אחריה מעקב. לכן מוסכם כי, כל התווספות בעלות מובילה לירידה בערך הרכב.
  • תאונות – רכב שנפגע בתאונה חווה ירידת ערך מיידית ששוויה נקבע גם מאופי התאונה. עצם אירוע התאונה והתיקון הופכים את הרכב לפחות אטרקטיבי מבחינת קונה עתידי.

ירידת ערך רכב – דברים שחשוב לדעת

  • שווי הערך מושפע מסוג הרכב (פרטי, עסקי, ציבורי וכדומה)
  • שווי הערך מושפע מגודל הרכב (ירידת ערך של רכבים קטנים נמוכה יותר מרכבים גדולים)
  • שווי ערך מושפע ממי היה הבעלים שלו ואיזה שימוש נעשה ברכב על ידו.
  • שווי ערך יכול להיות גם לכיוון מעלה, ככל שהנתונים הרגילים המשפיעים על הערך טובים יותר מהממוצע (למשל, ק"מ נמוך מהממוצע או שיפורים שהתווספו לרכב כמו, מיגון, מערכת שמע מתקדמת).
  • מחירוני הרכבים הקיימים בשוק, משתמשים בדירוג אחוזי ירידה לכל פרמטר משפיע בכדי שהערכת השווי תהייה יחסית אחידה. אם זאת, הנתונים בפועל יכולים להיות שונים והשפעתם שונה. לדוגמא: רכב שקונים מליסינג שהנהג בו היה מנהל ורק הוא נהג ברכב, לעומת רכב זהה בכל הפרמטרים אך היה בשימוש כללי על ידי מספר עובדי מחסן.
  • שוק הרכבים המשומשים הוא שוק מוצף, יש בו אפשרויות קנייה רבות, אפשרויות מימון והדבר משפיע על המחירים ובעיקר על ההזדמנויות,את אלו הלקוח מחפש הרכב יכול לנצל.
  • תנודות בהיצע וביקוש משפיעים גם הם על ירידת ערך. לדוגמא, פיתוח טכנולוגי המאפשר ליצור חשמל בצורה יעילה פי 3 ממה שקיים מאנרגיית השמש כיום, יוביל לירידה במחירי החשמל ולכן רכבים חשמליים יהפכו להיות מבוקשים יותר, דבר שיעלה את מחירם בצורה חדה עד אפילו לבלימת ירידת הערך שלהם.

ירידת ערך רכב חדש

זו הסוגייה שאולי מטרידה הכי הרבה אנשים. האם לקנות רכב חדש או רכב יד שנייה. החשש העיקרי הוא כמובן אובדן משמעותי וגבוהה של ערך הרכב. אך יש גם חששות של מצב הרכב מבחינה מכאנית, תאונות שהוסתרו ועוד.

יתרונות רכב חדש

חסרונות רכב חדש

אין חשש לליקויים מוסתרים ירידת ערך גבוהה בכל שנה (לעומת רכב ישן)
אחריות יצרן למשך מספר שנים מחיר גבוה יותר
חוויה של חדש (ריח, הרגשה של ראשוני) ביטוח רכב גבוה
בטיחות וטכנולוגיה מתקדמת ביותר שקיימת לאחר שנה נחשב כבעל טכנולוגיה פחות מעודכנת

לצד היתרונות והחסרונות, נראה שמה שייטה את הכף, זה נתונים אישיים כמו תקציב, הביקוש של סוג הרכב, מה האפשרויות של יד שנייה ועוד.

רכב חדש יורד בממוצע בכל שנה ב 15 אחוז, החל מהשנה השלישית ירידת הערך פוחתת לכיוון של 10 עד 13 אחוז.

ירידת ערך רכב היברידי

רכבים היברידים קיימים כבר יותר מעשור וערכם תמיד נחשב לגבוהה יותר לעומת רכב מסוג דומה שלא כולל היברידיות. הסיבות לשמירת הערך שלהם (או ירידת ערך יחסית נמוכה), טמונות ביתרון הקיים במערכות משולבות חשמל ודלק היוצרות גיבוי במידה ואחד אוזל. בנוסף, רכב היברידי נחשב חסכוני יותר מבחינת עלויות צריכת הבנזין שלו.

נכון לשוק של 2023, קצב ירידת הערך של רכב היברידי, נמוכה מהממוצע של רכבים מדגם וגודל דומה, כלומר, קנייה של רכב כזה תהייה במידה רבה במחיר גבוה יותר מהמחירון הרגיל.

ירידת ערך רכב השכרה

יש להבדיל בין קניית הרכב ישירות מחברת ההשכרה המוכרת אותו, כלומר הרוכש הפרטי הוא יד שנייה, לבין קניית רכב מרוכש יד שנייה שרכש את הרכב מחברת השכרה והרוכש החדש הוא יד שלישית.

קנייה ישירות מחברת השכרה – ירידת הערך היא בסביבות ה- 17 עד 20 אחוז לרכב פרטי  וכ– 13 עד 15 לרכב מסחרי.

קנייה מיד שנייה של רכב השכרה – ירידת הערך לרכב פרטי כ– 22 אחוז ורכב מסחרי כ– 17 אחוז.

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך:

המדריך המלא והמפורט להעברת בעלות רכב באינטרנט

מכירת רכב משומש

טוטאלוס לרכב

ירידת ערך רכב מליסינג

יש להפריד בין ליסינג ממוני לליסינג תפעולי.

ליסינג מימוני, הוא מצב שבו הרכב שייך למי שנוהג בו ומשועבד לחברת הליסינג. רכב כזה נמצא באחריות הבעלים שלו מבחינת טיפול ואחזקה ואין לחברת הליסינג מעורבות ברכב.

ליסינג תפעולי, הוא מצב שהרכב שייך לחברת הליסינג והוא נשאר שלה בסיום תקופת השימוש. החברה אחראית על טיפול ברכב ולרוב מנהלת רישום מסודר ומעקב אחר הטיפולים.

ירידת הערך בליסינג מימוני דומה לירידת ערך של רכב פרטי. ירידת הערך בליסינג התפעולי שונה, משום שמצד אחד, הנהג ברכב פחות התאמץ לשמור עליו (הרכב לא באמת שלו), מצד שני הרכב היה מטופל ותחת מעקב.

שווי ירידת הערך לליסינג הינו בין בסביבות ה – 20 אחוז משווי הרכב במחירון.

ירידת ערך רכב חשמלי

רכבים חשמליים בדומה לרכבים היברידים ובשנים האחרונות אף יותר, נחשבים לרכבים השומרים על רמת ערך גבוהה לאור הביקוש הרב אליהם. בשנת 2023 זמן המתנה לרכב חשמלי חדש הגיע לכמעט שנה. רכבים אלו ימכרו במחיר גבוה יותר מערך המחירון המשקלל את הפרמטרים הקבועים לירידת ערך (ק"מ, בעלויות, תאונות וכדומה).

ירידת ערך רכב אחרי תאונה

לרוב, קביעת גובה ירידת הערך נעשית על ידי שמאי רכב מקצועי שבודק את הרכב לאחר התאונה. חישוב השמאי נעשה על בסיס מספרים ושיוך אחוזים שיש לכל סוג פגיעה והטיפול בה, אך גם בהתאם לידע והמקצועיות שלו. זו הסיבה שלפעמים מתקבלות לעיתים חוות דעת שמאיות שונות על אותה ההערכה.

ירידת ערך של רכב לאחר תאונה מושפעת מסוג הרכב, משנתון הרכב (ככל שהרכב חדש יותר ירידת הערך של התאונה תהיה גבוה יותר לעומת אותה תאונה רק ברכב ישן יותר). גם נתונים על עוצמת הפגיעה ואזור הפגיעה משפיעים על חישוב ירידת הערך.

מכיוון שכך לא ניתן לקבוע ירידת ערך כללית עקב תאונה אלא רק לאחר בחינת היקף הנזקים.

ירידת ערך רכב חברה

היחס לרכב חברה משתנה בהתאם לעיסוק והאופי של החברה המוכרת. ככל שהחברה קרובה יותר לתחומים כמו: ביטחון, היסעים, רשות מקומית וכדומה הירידה תהיה גבוהה יותר, זאת לעומת חברה שפעילותה היא במשרדים בלבד.

ברכב חברה בעלת אופי משרדי ירידת הערך הינה באזור ה- 20 אחוז, חברה בעלת אופי הסעות הירידה תהייה באזור ה– 25 אחוז ואילו חברה במאפייני פעילות שטח (חברת חשמל), ירידת הערך תהיה בכ- 40 אחוז.

ירידת ערך של רכב

לסיכום

ירידת ערך שנתית לרכב היא תופעה וודאית ואינה ניתנת לביטול.

עולם קנייה ומכירת רכבים הוא עולם גועש וסוער, הנתון לשינויים והתפתחויות של תנאי השוק, החל מהיצע וביקוש, דרך התפתחויות טכנולוגיות ועד טרנדים. השימוש במחירוני הרכב לרוב מהווה בסיס לתמחור אך המחיר הסופי מושפע מעוד רכיבים שהינם ייחודים לכל רכב ורכב.

שאלות נפוצות

בהתעלם מכל הפרמטרים הנוספים המשפיעים כמו: אופי השימוש ברכב, ק"מ וכדומה והתבססות רק על פרמטרים קבועים. נראה כי רכב שנמצא בתחילת שנת חייו השלישית יכול להיות קנייה מועדפת. הרכב נמצא בסוף ירידת הערך המשמעותית שלו ועדיין נחשב חדש מבחינת בלאי ורכיבים. הערה- מדובר בהמלצה וההערכה בלבד ואין לראות בה מידע מחייב.
חלקי הרכב השונים מחולקים לאחוזים מסך כל שווי הרכב. למשל, כנף אחורית נחשבת ל- 4 אחוז, טמבון קדמי ל-2 אחוז וכך הלאה. החישוב נעשה על ידי סיכום האחוז של החלקים שנפגעו בתאונה מתוך סך כל שווי הרכב לפני התאונה.
שיעור הפחת של רכב הוא גורם חשוב שיש לקחת בחשבון בעת רכישת רכב חדש. זה משפיע על הערך הכולל של המכונית ויכול להיות מושפע ממספר גורמים שונים. גורמים אלה כוללים את הגיל והמצב של הרכב, המותג/דגם שלו, קילומטראז' והיסטוריית תחזוקה. בנוסף, תנאים סביבתיים כמו אקלים יכולים גם לשחק תפקיד בקצב הירידה של מכונית עם הזמן. הבנת הגורמים הללו יכולה לעזור לקונים לקבל החלטות מושכלות בעת רכישת רכב חדש.