לא כולם יכולים להרשות לעצמם מבחינה כלכלית לקנות רכב חדש מהניילון. מעבר למחיר הגבוה של קניית רכב חדש בישראל, עלויות הביטוח לרכבים חדשים גם הן גבוהות ומוסיפות על הקושי הכספי. בנוסף, יש כאלו שאינם קונים רכב חדש כתפיסה עקרונית כלכלית, מכיוון שרכב חדש לרוב סופג ירידת ערך גבוה כאשר מגיע רגע המכירה שלו כרכב משומש.

לכבוד כל מי שלא מעוניינים או לא יכולים לרכוש רכב חדש, ריכזנו לכם מידע על מכירת רכבים משומשים בדגש על רכבים שקשה למצוא להם קונים בעיקר מכיוון שהם ישנים ונדרשת רמת אחזקה גבוה לצד תיקון תקלות באופן תדיר.

לשמיעה של כל המאמר לנוחות שלכם אנא לחצו על כפתור ההפעלה בצד ימין של נגן זה

רוצים למכור את האוטו שלכם ואין לכם מושג איך לעשות זאת מהר? הגעתם למקום הנכון!

אנחנו קונים את כל סוגי הרכבים והכל תחת אותה החברה!
התשלום מתבצע בצורה נוחה ובכל שיטות התשלום שיש
אנו עובדים וזמינים 7\24
נותנים שירות אישי על ידי מומחים בעולם הרכבים
מביאים שירות בכל רחבי הארץ

עזרנו כבר לעשרות אלפי לקוחות בכל חלקי הארץ 👱🏼👨🏽

מכירת רכב משומש

מכירת מכוניות משומשות

העידן הדיגיטלי יצר מגוון רחב של פלטפורמות המקדמות מכירת רכבים משומשים, עד כדי כך שכיום כמעט ולא תמצאו רכבים עם שלט נייר מודבק על השמשה האחורית "מוכרים אותי ואני עצוב".

מכירת רכב משומש הוא מוסד מכירה המאפיין בעיקר את השוק הפרטי ושככל הנראה קיים יותר ממאה שנים כשהחלו לייצר מכוניות. לאורך השנים, תמיד היה מישהו שרצה להחליף את הרכב שלו או שלא הזדקק לו יותר ותמיד היה מי שצריך רכב. הצורך הזה יצר קנייה ומכירה של רכבים משומשים.

תהליך מכירת רכב משומש אינו מורכב כלל. הרוכש הפוטנציאלי מגיע לראות את הרכב הנמכר, לעיתים מבצע עליו נסיעת היכרות קצרה, לפעמים ייקח אותו למוסך לבדיקה לפני קנייה בכדי לוודא שאין הפתעות מתחת למכסה המנוע ובשלדה. במידה והכל בסדר מתבצעת מכירה שכוללת תשלום והחלפת בעלות על הרכב (ניתנת לביצוע בסניף דואר או באופן מקוון).

שוק המכוניות המשומשות הוא שוק פעיל מאד וכדי לייצר בו סוג של אחידות וכללים במיוחד סביב מחירי מכירה וקנייה, השוק משתמש במחירוני מכוניות יד שנייה, כאשר יש בשוק 2-3 מחירונים מקובלים (יותר או פחות). כמובן שמחירון הוא המלצה וכל אחד רשאי לקבוע מחיר כרצונו.

מכירת רכב ישן למדינה

באופן עקרוני המדינה אינה קונה רכבים משומשים, למעט גופי ביטחון שונים שצריכים רכבים לצרכים מבצעיים ולשם כך יש צורך לפעמים ברכבים ישנים בכדי לא לבלוט בשטח.

המדינה אמנם אינה קונה רכבים, אך היא כן מוכרת ולא מעט רכבים. גופי המדינה השונים מחזיקים ברכבים  שנרכשו על ידי המדינה לצורכי עבודה, עבור עובדים, עבור צרכים לוגיסטיים ועבור משימות הקשורות לביצוע התפקיד הציבורי. רכבים כאלו (בהתאם לתקנון של המדינה וביחס לכל גוף מדינתי) לאחר כמה שנים של שימוש מוצעים במכרזי מכירה לאנשים וגופים פרטיים ומסחריים. בדרך זו המדינה מחזירה לעצמה חלק מההשקעה ובמקביל רוכשת רכבים חדשים להמשך צרכים תפעוליים.

ולמרות זאת יש סוג מאד ספציפי של קנייה של רכבים על ידי המדינה והוא באמצעות מכרזי גריטה לרכבים ישנים. המדינה מעודדת הורדה של רכבים ישנים מהכביש והעברתם לגריטה (תהליך פירוק והפיכתם לגרוטאה), כחלק מרצונה לקדם סוגיות של איכות הסביבה ולצמצם סכנות וסיכונים בכבישים. אך סוגיית הגריטה מורכבת ועברה לאורך השנים כמה גלגולים וכמה תהליכים.

גריטת רכב – משרד התחבורה

משרד התחבורה מעוניין להוציא משימוש כמה שיותר רכבים ישנים בכדי לצמצם תאונות (רכבים ישנים הינם פחות בטיחותיים ונמצא כי הם מעורבים פי שנים בתאונות מרכבים אחרים), בכדי לצמצם את היתקעות רכבים בכבישים שמייצרים מרחב סיכון נוסף, בכדי לצמצם את הזיהום הנפלט מהן ובכללי לצמצם את הצפיפות הגבוהה הקיימת בכבישים.

לשם כך במהלך 15 השנה האחרונות היו מספר ניסיונות לעודד בעלי הרכבים לשלוח את הרכב הישן לגריטה על ידי מתן מענק גריטה.

תוכנית גריטה 2010-2013  – משרד התחבורה

התוכנית היחידה לגריטת רכבים פרטיים שאינם דיזל שפעלה בצורה מסודרת בישראל. בתקופת התוכנית, כל מי שגרט רכב שעמד בתנאי הסף לרכב ישן לגריטה קיבל מענק 3000 ₪. זהו סכום גבוה יותר ממה שהיה ניתן לקבל על מכירת רכב לפירוק באופן עצמאי. בשנת 2013 נגמר התקציב לתוכנית והיא הוקפאה ונסגרה.

תוכנית גריטה לרכבי דיזל – משרד התחבורה

בסוף שנת 2018 לאור ממצאים מדאיגים ביחס לרמות הזיהום הנפלטים מרכבים הממונעים במנועי דיזל, בדגש על רכבים כבדים וישנים יצאו תקנות שונות המגדירות פעולות שיש לעשות ולעמוד בהן בכדי לצמצם את הזיהום והסיכון מרכבים אלו. התקנות עסקו, באכיפה ובדיקה של רמות זיהום, התקנת מסננים על כלי תחבורה, הגדרות רמות אוויר נקי וגם עידוד גריטה של רכבים מזהמים וישנים.

משרד התחבורה פרסם טבלה המגדירה מי הם הרכבים הזכאים למענק גריטה ובאיזה גובה יהיה מענק הגריטה (ניתן למצוא את הטבלה באתר משרד התחבורה)..

גריטת רכב 2022 – 2023 – משרד התחבורה

נכון לשנים האחרונות אין תוכנית גריטה ייעודית של משרד התחבורה לרכבים פרטיים. התוכנית לרכבי דיזל עדיין קיימת אך לא הורחבה לכלי תחבורה אחרים.

בשנים אחרונות הועלו כמה יוזמות לתוכניות עידוד גריטת רכבים ישנים, חלק מהיוזמות הן של השוק הפרטי (למשל הצעת ארוני יבואני הרכב), חלק יוזמות של משרד התחבורה, אך הן לא קודמו עקב היעדר מקור תקציבי.

קניית רכבים משומשים – שני שווקים נוספים

לצד שוק מכירת רכבים משומשים הפעיל מאד, כאמור בעיקר ברמה הפרטית, מתקיימים שני שווקים נוספים של מכירת רכבים משומשים. שניהם שווקים המיועדים לרכבים לאחר תאונה שהוגדרו כטוטאלוס או רכבים ישנים  או תקולים שלבעלים שלהם אין מוכנות להשקיע בתיקון שלהם או שאינו מוצא להם קונה.

שוק רכבים משומשים המיועדים לפירוק או כרכבים לנסיעה.

רכבים מיועדים לפירוק – לשוק זה נכנסים רכבים שההחזקה שלהם או התיקון שלהם אינם שווים מבחינה כלכלית לאף אחד, לא בשוק הפרטי ולא בשוק העסקי. רכב כזה יש לו רק סוג אחד של קונה והוא קונה רכבים לפירוק. פירוק רכב הוא תהליך שבו הרכב עובר תהליך פירוק יסודי מתוך מטרה למצות את השימוש בחלקים שלו כחלקי חילוף משומשים או כחומרים לצורכי מחזור.

רכבים לנסיעה – כאשר הרכב עדיין יכול לנסוע אך ההשקעה הנדרשת בכדי שיעמוד בדרישות של רכב נוסע גבוהות מדי לבעל הרכב או כאשר אין גורם פרטי שיהיה מעוניין לרכוש את הרכב כרכב משומש, הרכב יכול להימכר לקונה רכבים לנסיעה. מדובר על בעל עסק, שיש לו אמצעים וידע מקצועי המאפשרים לו לתקן רכבים ישנים או תקולים בעלויות נמוכות משמעותית מאלו שייעלו לבעל הרכב. בעל עסק זה קונה את הרכב במחיר נמוך מזה של רכב משומש נוסע, מתקן אותו ואחר כך מוכר אותו במחיר גבוה יותר.

גילאי רכבים וגריטה

תוכנית גריטה 2101-2013 – לפי התוכנית רכבים זכאים לגריטה היה רכבים בגיל של בין 15 ועד 20 שנה

טבלת הגדרת התיישנות רכבים* –

סוג הרכב

פרק הגיל שהופך למיושן

פרטי, מסחרי, רכב שטח ואופנוע 19 שנה
אוטובוס 15 שנה
מונית  10 שנים

 

*רכב מיושן הופך לכזה מיד עם הגעתו לגיל 19 ואז הוא מחויב בביצוע שתי בדיקות טסט בשנה (תשלום של אגרה אחת שנתית כמו קודם). בנוסף, הרכב נדרש לבצע בדיקת תקינות בלמים במוסך מורשה טרם ביצוע מבחן רישוי (טסט).

רכב אספנות – זהו רכב שהינו מעל גיל 30 ועל בעליו לרשום אותו ככזה במשרד התחבורה. בהתאם לחוק מרבית מכלי הרכב יכולים להירשם ככלי רכב אספנות (מכונית, אופנוע, משאית, אוטובוס ואפילו אמבולנסים ורכבי כיבוי אש).

לרכב אספנות יש מספר הקלות בנושאי ביטוח, ומבחני רישוי אך גם הגבלות על מהירות נסיעה ומתי אפשר לנסוע עם הרכב על הכביש.

מכירת רכב משומש.

סיכום

בימים אלו נכנסנו לשנת 2023 וטרם הוסדרה תוכנית לגריטת רכב במדינת ישראל. בהתאם לכך שוק המכוניות המשומשות פעיל ברובו ברמה הפרטית. הן כמכירת רכבים משומשים והן מכירת רכבים משומשים ישנים ותקולים לעסקים הקונים רכבים לפירוק או לנסיעה.

בשלב הזה קיים מחירון רכבים משומשים הנמכרים לנסיעה ולא קיים מחירון גריטת רכב ישן. הסיבה לכך היא בעיקר מכיוון, שהגריטה הינה עדיין שוק קטן יחסית וישנה ציפייה כי מתי שהוא המדינה תחזור לעניין ואין בעל אינטרס כלכלי להרים את כפפת הכנת מחירון רכבים לגריטה.

שאלות נפוצות

לצערנו אין עדיין חוק כזה. לאורך השנים הסוגייה עולה אחת לכמה זמן בממשלה ועד כמה לא מתקדמת, בעיקר מכיוון שחוק גריטה מחייב הקצאה קבועה של תקציב. תקציב קבוע זה משהו שקשה למדינה להתחייב אליו מהחשש שהיא לא תוכל לעמוד בו. אנו כעוסקים בתחום קניית רכבים משומשים מקווים שחוק כזה יחוקק שכן החשיבות שלו לאיכות הסביבה חשובה ותורמת ביותר.
שוק גריטת הרכבים שאינם דיזל הוא שוק פרטי ונכון לשנת 2023 עדיין אין תוכנית מוסדרת של המדינה בעניין שתעשה ארגון וסדר, כולל בעניין תמחור. מכיוון שהשוק מתנהל כשוק פרטי וחופשי, ישנה תחרות גבוהה בין עסקים לקניית רכבים לפירוק (גריטה). את התחרות בשוק יכולים לנצל בעלי רכבים ישנים באמצעות ביצוע סקר מחירים בין כמה קוני רכבים לפירוק. קשה לקבוע מחיר לרכב לגריטה משום שהמחיר מושפע מכמה פרמטרים כמו, מצב הרכב, כמה זמן הרכב עומד? שנתון וסוג רכב ויש אין ספור מצבים. לצד זאת, בתחום של מכירת רכבים לפירוק השתרשה שיטה של תשלום במזומן במקום עבור קניית הרכב, כאשר המחירים יכולים לנוע בין מאות שקלים וכמה אלפי שקלים.
מחזור מכוניות ישנות הוא דרך מצוינת לעזור לאיכות הסביבה. זה מפחית את כמות הפסולת במזבלות, חוסך באנרגיה וחוסך במשאבים. על ידי מיחזור מכוניות ישנות, נוכל להפחית את פליטת גזי חממה וזיהום אוויר, כמו גם לשמור על משאבי טבע כגון מתכות ופלסטיק שאחרת היו מתבזבזים. בנוסף, מיחזור כלי רכב אלה מסייע להרחיק אותם ממגרשי גרוטאות שבהם הם עלולים לדלוף חומרים מסוכנים לסביבה. זה לא רק עוזר להגן על כדור הארץ שלנו מפני פגיעה נוספת, זה גם יוצר מקומות עבודה בתעשיית הרכב ומספק מקור הכנסה לממשלות המקומיות.